Hvad er mindfulness
- og hvad kan du bruge det til?

Mindfulness er et større begreb men kan koges ned til; Opmærksomhed og bevidsthed.

Opmærksomhed og bevidsthed på dig selv og dine omgivelser.
Det handler ikke kun om at være "i nuet", men også om erfaringer og fremtidige forestillinger.
Spørgsmålet er så, hvad vi kan bruge al den viden til; Er alle disse tanker bare en ekstra byde, der kan være med til at skabe stress og forvirring?
Alle tankerne er faktisk rigtig fine at tænke godt igennem - det er sundt at træde at skridt tilbage engang i mellem, og iagttage sig selv og sine handlemønstre - for så at bruge dem konstruktivt.

Mindfulness kan give dig teknikker til, hvordan du kan kontrollere din vejrtrækning, få en bedre søvn, finde mere overskud, værdi og energi i hverdagen - og meget mere.

I gennem mindfulness lærer vi at:

  • Forebygge stress og livsstils-sygdomme
  • Opbygge indre ro og glæde
  • Øge koncentrationen, overblikket og skabe mere nærvær
  • Styrke selvtillid og selvværd
  • Skabe balance og harmoni i et moderne hverdags-liv

Mindfulness vs. yoga 

Hvis man vil, kan man godt blande de to begreber sammen, og umiddelbart kan det også være svært at adskille dem; Det handler i begge tilfælde om kroppens fysiske og mentale tilstand. Det er okay at mixe både mindfulness og yoga, man skal bare være bevidst om, at der er forskel.

For mit eget vedkommende, så bruger jeg mindfulness som en guideline til både de små ting i hverdagen og til livets helt store spørgsmål.
Yoga og meditation er metoden jeg bruger for at leve mindfult.
  

Jeg afholder små events og foredrag om mindfulness. 
Ønsker du mere udbytte og læring, afholder jeg kurser og workshops der strækker sig over en længere periode.

Mindfulness er for alle; Det er både for børn, unge og voksne; Alt sammen tilpasses undervisningen efter målgruppen.
Jeg afholder både korte- og længerevarende forløb, kurser, foredrag og små events.
Alt vil selvfølgelig blive tilpasset efter målgruppen, alt efter om det er i skoleregi, teambuilding på arbejdspladsen, kurser for ledere, forløb for privatpersoner, ect.

 
2.jpg

Mindfulnessforløb for voksne

Et mindfulnessforløb tilbydes som regel 1 hverdagsaften henover 8 uger. 
Hver gang vil have et overordnet tema og vi vil arbejde med og indøve teknikker der praktiseres indenfor mindfulness.

Teknikkerne bliver afprøvet tilstrækkelig mange gange, så alle kursusister vil have dem inde på rygraden, når forløbet afsluttes.

Nogle af temaerne der er taget op er:

  • Stress
  • Effektivisering
  • Overskud i hverdagen
  • At handle eller give slip
  • Afspændning og bedre søvn
  • Positivitet og glæde
  • At leve i nuet - gør det du vil
  • Mod og anerkendelse
  • "Formå at være forældre, ven, kæreste og have succes på job - på een gang"

Børn og unge

For børnenes vedkommende ligner mindfulness-timerne meget børneyogaen. Dette ses, når teknikkerne skal læres til de forskellige åndedræts-øvelser og særligt når der skal arbejdes med børns selvværd og selvtillid.

Når det er mindfulness med unge mennesker er tilgangen selvfølgelig en anden, da der er stor forskel på de unges udviklingstrin, både fysisk og mentalt.

Temaerne de unge oftest arbejder med, er ikke så meget anderledes end de voksnes, tilgangen er blot en anden. Herudover tages der flere emner op.

Jeg arbejder særligt indenfor den positive psykologi med teorien der omhandler De 24 styrker af Martin Seligman.

Nogle af temaerne/styrkerne er:

  • mod, nysgerrighed, selvkontrol, samarbejde, taknemmelighed og vedholdenhed

28685613_10156229664588185_7812294497800863363_n.jpg

Mindfulness på arbejdspladsen

Mindfulness på arbejdspladsen kan inddrages på mange måder; Et kursus på 6-8 uger, foredrag, workshop eller et teambuildings-event.

Når jeg laver mindfulness på arbejdspladserne, lærer I hvordan man kan tage små "power-pauser" og strækker ud, hvad enten I har et stående eller sidden job. 
Det er ikke meningen I skal lære at afsætte 30 minutter til en afslapning, men i stedet give jer selv et øjeblik, til at "trække stikket", eller blot trække vejret dybt.

Vi tager fat på teknikkerne til, hvordan I kan undgå at tage imod verbale overfald, hvis sådanne skulle komme.

Stress, kommunikation, overskud og effektivisering er absolut også en der fylder på mange arbejdspladser. Derfor er det selvfølgelig også noget jeg tager fat på til min undervisning.

Temaer der ofte tages op til mindfulness på arbejdspladsen er;

  • Kommunikation
  • Trivsel på arbejdspladsen
  • Afspænding og udstræk
  • Effektivisering, overskud og struktur
  • Anerkendelse
  • Forebyggelse af stress og sygemeldinger

Når alle er involverede på arbejdspladsen, bliver det lettere for jer, at tilrettelægge rutiner med mindfulness i jeres hverdag på arbejdspladsen.

Efter et besøg af mig, får alle forståelsen af, hvad mindfulness er, hvad det gør godt for og hvad I kan bruge det til.

Mindfulness på arbejdspladsen kan styrke det kollegiale samarbejde, give redskaber til at højne effektiviseringen og mindske risikoen for stress og sygemeldinger.


Har du brug for nærmere information, så kontakt mig gerne